Geluks Les

Ben je gelukkig als je alles hebt wat je maar wilt? Of als alles precies zo loopt zoals je graag zou willen? Of gaat geluk meer over vrijheid om JEZELF te zijn? En hoe doe je dat dan in relatie met de ander? De antwoorden op deze vragen kunnen de sleutel tot geluk zijn en een krachtige basis vormen voor harmonie in het persoonlijk leven van een kind en voor een fijne sfeer in de klas.

 In een reeks van 10 lessen leren de kinderen van groep 7/8 om op een veilige manier met emoties om te gaan, hoe hun wensen tot werkelijkheid kunnen worden en hoe ze op een verbindende manier met elkaar kunnen communiceren.

De lessen bestaan uit spelvormen, schrijfopdrachten, experimenten, spannende verhalen en rollenspelen. Zo leren ze niet alleen geluk te begrijpen, maar vooral te ervaren. Ook krijgen de kinderen een geluksdagboek mee om te oefenen.

Les 1 – Wat is geluk?  

In de eerste les leren we elkaar kennen en onderzoeken we wat geluk is. We verkennen verschillende emoties en leren hierover te praten. De kinderen krijgen een geluksdagboek.

Les 2 – Het luchtkasteel op aarde

Welke dromen en wensen heb je? We gaan op fijne muziek ontspannen. Hoe voelt je lijf? Hoe is je ademhaling? Wat is je allergrootste wens? De kinderen maken er een tekening bij en planten een zaadje in de grond.

Les 3 – Het leven trilt

Alles leeft, want alles trilt. Trillingen hebben een vorm. We kijken wat Dr Masaru Emoto daarover heeft ontdekt en we doen wat kleine experimenten met trilling. Daarna gaan we onze eigen gevoelsmandala tekenen. We sluiten af met een dankbaarheidsrondje.

Les 4 – Gedachtenkracht

Deze les gaan we een bijzonder rijstexperiment doen waar de kinderen de hele week elke dag kort aandacht aan geven. Ook kijken we naar de vraag of boosheid en verdriet er mogen zijn? Hoe ga je hiermee om?

Les 5 – Omgaan met emoties

We kijken naar de uitslag van het rijstexperiment en gaan oefenen met emoties. Het is een superkracht. Maar wanneer krijg je er energie van en wanneer niet?

Les 6 – Ik zie/hoor

Wat zie en hoor je? Kun je hierover van mening verschillen? Is het daarom goed of fout? Wat is het verschil tussen een feit en een mening? Waarom is dit zo belangrijk?

Les 7 – Ik voel

Als je met iemand praat, wat voel je dan? Voelen we allemaal hetzelfde? We maken deze les een reis door het lichaam met fijne muziek erbij en leren gevoelens te uiten.

Les 8 – Ik wens

Als er iets gebeurt wat je moeilijk vindt, dan ligt daar altijd een verlangen achter van hoe je het graag anders wilt. We gaan hiermee oefenen en we sturen flessenpost de wereld in.

Les 9 – Ik vraag

We leren met rollenspellen om een wens om te zetten in een verzoek aan de ander en integreren de vier stappen van verbindende communicatie.

Les 10 – Afronding/ terugkomdag

We kijken terug op alles wat we hebben ontdekt. Zijn er dingen veranderd? Er is ruimte voor vragen en voor spontane ideeën. Deze les kan aansluiten op de hele reeks, maar kan ook iets later plaatsvinden.

De docent

Mijn naam is Nico van Schaik. Ik werk meer dan 20 jaar in het onderwijs in het PO, VO, MBO en HBO. Ik ben begonnen als wiskundeleraar. Daar kwam later natuureducatie en mindfulness bij. Ook geef ik trainingen voor persoonlijke ontwikkeling aan volwassenen.

In deze uitdagende tijd zien steeds meer mensen het belang in van een leven in balans. Balans is een voorwaarde tot groei en leidt uiteindelijk tot welbevinden, harmonie en het leven vanuit onze volle potentie. Met de gelukslessen wil ik hieraan bijdragen.

Kinderen van groep 7 en 8 hebben hun kleur en wilskracht al wat verder ontwikkeld, terwijl ze nog wagenwijd open staan voor de droomwereld vol mogelijkheden. Een ideale leeftijd voor deze lessen. Ik ben ervan overtuigd dat we door deze lessen ook veel van hen mogen leren.

Praktische informatie

  • De gelukslessen worden als pakket van 10 lessen aangeboden.
  • Een les duurt 75 minuten en wordt 1x/ week of 1x/ 2 weken gegeven.
  • Er zijn twee begeleiders aanwezig.
  • De leerkracht van de klas is ook aanwezig.

Losse lessen

Heb je behoefte aan één of meer losse lessen, of een ander thema dat beter aansluit bij de behoefte van de klas? Ik denk graag met je mee voor een mooie en passende invulling.

Kosten

€ 12 per leerling per les. Dit is inclusief lesmateriaal en twee begeleiders en exclusief reiskosten.

Coaching van het onderwijsteam

Ook is het mogelijk om het onderwijsteam te coachen. In een (studie)dag doorlopen we de hele reeks gelukslessen en/of bespreken we de leerpunten binnen het team.

Verspreid het nieuws

Wil je ook gelukslessen bij jou op school? Of weet je een school die hiervoor openstaat? Laat het me weten. Ik stuur je graag een flyer en beantwoord graag je vragen per e-mail of telefoon.

Contact

  • Nico van Schaik
  • Bennekom
  • 06-28080969
  • wakkeronderwijs@gmail.com